anicum007 2012.05.19. 11:13

Palócgulyás

Palócgulyás.jpgA minap, az unokanővérem javaslatára zöldbabgulyást, más néven palóclevest készítettem. Nos, hogy őszinte legyek, számomra ismeretlen területre tévedtem, ezért az alkotást némi kutatómunka előzte meg. Mint kiderült, a palóclevesnek vajmi kevés köze van a palócokhoz. A híres Gundel étterem tulajdonosa, Gundel János nevéhez fűződik, melyet Mikszáth Kálmán, a „nagy palóc” tiszteletére alkotott 1892-ben. A palócgulyás, egy zöldbabos ürüleves tejföllel habarva, és kaporral ízesítve. A savanyú levesek kedvelőjeként, hamar beleszerettem ebbe az igazán ízletes ételbe, ám szem előtt tartva, hogy nem ártana pár kilótól megszabadulni, kissé lájtosabban, csirkemellből, krumpli nélkül készítettem, ám mindez, semmit nem vont le az ízélményből.

AC356 (2).jpgHozzávalók:

5dkg füstölt mangalica szalonna, 2-3 közepes fej vöröshagyma, 4ek kókuszolaj, pirospaprika, ételízesítő, só, őrölt bors, őrölt kömény, babérlevél, Piros Arany, Erős Pista, 1db paradicsom, 2db paprika, 60-70dkg csirkemell, 30-40dkg zöldbab, kapor, 200gr tejföl, 2ek tk lisztElkészítés:

(5l-es fazékban készül)

A húst megmossuk majd felkockázzuk. Az apróra vágott hagymát és szalonnát kevés olajon megdinszteljük. A párolt hagymához (a babérlevél kivételével) hozzáadjuk a fűszereket (utolsóként a pirospaprikát), majd az apróra vágott húst, és végül beleszeljük a paprikát és a paradicsomot. Mikor a hús félig megfőtt, felengedjük 4l vízzel és beletesszük a babérlevelet, majd a 2-3 cm-es darabra vágott zöldbabot. Ha kell, még ízesítjük. Lefedve, kb. 1 óra alatt puhára főzzük. A végén, tejfölös habarással sűrítjük, ám, ha a családban nem szereti mindenki a tejfölt, akkor a leves mellé készített, tejföllel és friss kaporral tálaljuk.Palócgulyás1.jpg

Mutató méhecske.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ani-culinaris.blog.hu/api/trackback/id/tr694525577

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2012.05.19. 22:14:24

Marhahúsból is remek, de mindenképpen próbáld ki juhhúsból is. Én meg kipróbálom csirkéből :))
Látom, h a kókuszolaj sok húsos receptedben szerepel. Ezt milyen megfontolásból használod?

anicum007 2012.05.20. 15:24:23

@PO: Szia Po!
Örülök, hogy benéztél hozzám, már hiányoltalak! :)
„Marhahúsból is remek, de mindenképpen próbáld ki juhhúsból is.”
Feltétlenül kipróbálom! :)

„Látom, h a kókuszolaj sok húsos receptedben szerepel. Ezt milyen megfontolásból használod?”
A szervezetre és az ételre gyakorolt jótékony hatása miatt!
Már régóta kókuszzsírt használok az ételek elkészítéséhez, ám a múltkor nem voltam eléggé előrelátó és elfogyott, így kénytelen voltam étolajjal főzni... Nos, még számomra is meglepő volt amit tapasztaltam... A kókuszzsír inkább kiemeli az étolaj pedig elnyomja, megváltoztatja az alapanyagok természetes ízét. Egyébként, a „gasztro alapanyagok” címkék között megtalálod a kókuszzsírt, ha gondolod olvasd el! ;-)

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2012.05.27. 16:50:27

Lájtosabban, de mangalica szalonnával kezdve. Aranyos.
Mennyi pontosam a "2ek tk liszt"?

anicum007 2012.05.27. 21:52:53

@hajdul: Kedves hajdul!
"Lájtosabban, de mangalica szalonnával kezdve. Aranyos."
Máris felhívnám a figyelmedet a mennyiségre! 5 dkg szalonna van az egész levesben! Amibe csak lehet és megkívánja, teszek egy kevés szalonnát az íze kedvéért!
"Mennyi pontosam a "2ek tk liszt"?"
Pontosan 2ek! (ek, mint evőkanál; tk, mint teljes kiőrlésű)

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2012.05.27. 21:57:38

@anicum007: Köszönöm, azt hittem ellentmondás, hogy a tk=teáskanál, és gondolom nem mindegy. Ki fogom próbálni, nekem még soha nem ízlett, amit palócgulyásként főztem.

anicum007 2012.05.28. 07:56:40

@hajdul: "Ki fogom próbálni, nekem még soha nem ízlett, amit palócgulyásként főztem."
Bátran készíts más húsból és persze a burgonyát sem kell kihagynod, ha nem fogyózol! :)) Nekünk nagyon bejött, még így "lájtosan" is! ;-)
süti beállítások módosítása