anicum007 2012.08.23. 13:38

Chili con carne

chili con carne2.jpgChili con carne, azaz chilis hús (ugyanis, az étel eredetileg nem tartalmazott babot), az amerikai Texas állam hivatalos étele. Amerikában közismertebb nevén, egyszerűen csak chili. Egyfajta pörkölt-szerű, fűszeres étel, melynek alapvető összetevői a hús (marha, sertés, őz vagy más érett hús), chili paprika, hagyma, fokhagyma és kömény. Ám országonként, tájegységenként és ízlésenként eltérően tartalmazhat még paradicsomot, babot, kukoricát, kaliforniai paprikát, különböző fűszereket... Az első találkozásom az étellel, munkahelyi környezetben történt. Alapjában véve kerülöm a babos ételeket..., mint tudjuk, nem tartozik a könnyű fogások közé, és puffasztó tulajdonsága olykor kellemetlen érzést okoz. Ám a munkahelyen kialakult chilis bab őrület erősen megmozgatta a fantáziámat.., mi lehet ebben a kajában, hogy akkora a felhajtás körülötte? Ki saját recept alapján, ki pórból készítve, ki rendelés útján, hol tortillával, hol spagettivel, még pizza feltétként is fogyasztották. Némi kutatómunka, s rengeteg recept tanulmányozás után rászántam magam, egy szorosabb ismeretség kialakítására. Próbáltam a begyűjtött információkból és a megérzéseimre hagyatkozva elkészíteni Ani chilis babját. Olvastam, hogy sokan tesznek bele sört. Egyik kollégám javaslatára, a választásom a mexikói Coronita sörre esett, melynek íze, más söröktől eltérően sokkal lágyabb és kevésbé kesernyés. Már majdnem elkészült a mű, ám úgy éreztem, valami még hiányzik.., ekkor eszembe jutott, hogy valahol olvastam, hogy esetenként barna cukrot vagy étcsokoládét is tesznek az ételbe. Több se kellet, uzsgyi bele 2 kocka csokoládé. Mit mondjak, ez valami isteni! ;-) Ezután a kollégák és barátok, egy alapos és szigorú minőségellenőrzésnek vetették alá, voltaképpen, két pofára falták. :) Azóta már jó párszor elkészítettem, s kicsit finomítottam az arányokon. Most megosztom veletek a már bevált és sikerre vitt receptet!

AC356 (2).jpgsorvalaszto2.jpgHozzávalók:

50dkg darált hús (sertés és marhahús keveréket használtam), 10dkg füstölt szalonna, 1nagy fej vöröshagyma, 3-4gerezd fokhagyma, 1doboz vörös bab konzerv, 1doboz fehér bab konzerv, 1doboz konzerv kukorica, 1nagy konzerv sűrített paradicsom, 2-3dl Coronita kukorica-alapú sör, chili paprika (ízlés szerint), 1kk őrölt kömény, 2kocka magas kakaó-tartalmú étcsokoládé, só, bors, 1tk oregánó, 1kk fahéjsorvalaszto2.jpgElkészítés:

A szalonnát és a hagymát apró kockákra vágjuk, és kevés olajon megfuttatjuk, majd hozzáadjuk a darált húst és gyakori kevergetés mellett, fehéredésig sütjük. Ezután beletesszük a chilit, a sűrített paradicsomot, felengedjük sörrel, majd ízlés szerint fűszerezzük. Kis lángon kb. 30percig főzzük, ha kell még utána fűszerezünk, majd hozzáadjuk a leöblített és lecsepegtetett babot, kukoricát és a csokoládét. Ezzel már csak rövid ideig főzzük. Tejföllel, reszelt sajttal tálaljuk.sorvalaszto2.jpgchili con carne3.jpg

Mutató méhecske.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ani-culinaris.blog.hu/api/trackback/id/tr144727723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2012.08.24. 09:02:59

A csili a csokival már sok évszázada jó barátságban van. Miért ne lenne így egy ilyen ételben?

anicum007 2012.08.24. 09:13:04

@PO: Mértéktartó, óvatos duhaj vagyok, így a chilivel is csínján bánok, mondhatni, ritka vendég nálam... Épp ezért, számomra újdonságot jelentett eme házasítás, de tény, hogy kissé megszelidíti az ételt!

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2012.08.24. 17:51:07

Először azt gondoltam, hogy most, a Goldenblog fináléjában nyitottál a macsók felé ;) Aztán meg azt, hogy a macsók nemigen olvasnak gasztroblogokat - az a néhány, aki igen, az meg nem fog itten átmenni, kattintgatni. Szóval vakvágány, beláttam, elvetettem.

Én csináltam egy csilis-csokis vörösbor redukciót, hát az azzal a marhasülttel királyi étek volt! Ha neked ez a posztolt étel bejött, feltétlenül próbáld ki azt is, új Univerzum nyílik ki előtted! :))

Különben a csípős paprikákkal én is óvatos vagyok. Ennek köszönhető, h a múlt pénteki csülökpörkölt egyáltalán nem lett csípős, pedig volt benne néhány érdekes, saját csiliféle. A buli végefelé, amikor a bogrács kihűlt, a kutyusom odament és jóízűen falatozni kezdett. Naugye??? :D

anicum007 2012.08.24. 21:57:13

@PO: "Szóval vakvágány, beláttam, elvetettem."
Örömmel nyugtázom, hogy ilyen belátó és gáláns vagy! :)))
"Én csináltam egy csilis-csokis vörösbor redukciót, hát az azzal a marhasülttel királyi étek volt!"
Nem találom a posztot! :(
"A buli végefelé, amikor a bogrács kihűlt, a kutyusom odament és jóízűen falatozni kezdett."
Csak a kutyának kellett? :D :D

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2012.08.25. 05:10:56

Hallod-e, én is alig találtam meg, olyan régen volt. Passzintottam hozzá egy "csili" címkét, így már megtalálod.

Mindannyian jóllaktunk, szinte magatehetetlenül hevertünk ott, Buksi azt hitte, h a maradék mind az övé :)))

anicum007 2012.08.25. 07:40:44

@PO: Köszönöm, így már megtaláltam! Jól hangzik, lehet, hogy teszek egy próbát! :)

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2012.08.26. 00:21:12

Kipróbálva. Nekem jobban ízlett, mint egy régebbi, Malackarajos változat. És a darált hús miatt gyorsabb is volt.
Amikor felemeltem a fedőt, a vendégeimmel egyszerre vettük észre a csoki illatát, pedig kevés volt benne :))

Ízlett mindenkinek, a csípőssége pont olyan lett, mint amennyire és ahogyan szerettem volna! (többféle csípős ízt tettem egymás mellé)

anicum007 2012.08.26. 07:11:51

@PO: Az álmosságtól kissé kótyagosan, alig fogtam fel az általad írottakat... Vagy 3x elolvastam, s még akkor is bizonytalanul tettem fel a kérdést magamnak, hogy akkor Te most elkészítetted Ani chilis babját? Hipp-hipp hurrááááá! :)))

PO · http://pasztortuz.blogspot.com 2012.08.26. 18:20:28

@anicum007: Kérlek szépen, pontosan EZ történt! :D

anicum007 2012.08.26. 18:37:00

@PO: Ani ennek nagyon örül! :)
süti beállítások módosítása