burek.jpgA gibanicával balkáni nyaralásaink során ismerkedtem meg, bár az első találkozás kissé bizarra sikeredett... Mivel nem tudtuk, mit takar a gibanica szó, viszont a látvány egy igazán ínycsiklandó túrós rétesre emlékeztetett, így vettünk egy-egy darabot ebből a fenségesnek ígérkező finomságból. Egy jó kis kimerítő, hegymászós túra után előkerült a hátizsákból a megfáradt utazók éhségét enyhítő, mennyei manna, ám az első harapás után jött a kétségbeejtő felismerés..., ez sóóóós... Nehéz lenne szavakba önteni az érzést, mely hatalmába kerített..., az agy kap egy üzenetet, hogy nemsokára elfogyasztasz egy isteni, ÉDES - túrós rétest, majd a következő pillanatban egy igencsak erős sokkhatás éri, miszerint az édes igazándiból SÓÓÓS? Szóval, az első megrázkódtatáson túl, próbáltam átprogramozni az agyamat, s mikor végre sikerült, elkezdtem élvezi az ízeket. Ma már tudom, hogy a gibanica, egy hagyományos és igen népszerű Balkán tésztaétel, melyet jellemzően SÓS-túros vagy húsos változatban készítenek, de létezik édes töltelékkel készült verzió is. gibanica.jpgEz, a Balkán régióban igen kedvelt rétesféleség a Szerbeknél és a Szlovénoknál gibanica, Horvátország, Bosznia és Montenegró térségében burek, Bulgáriában pedig banica (Lásd a képen! "banica sa sirom") néven ismert. Bármely balkáni térségbe látogatunk el, egyszerűen kihagyhatatlan a gasztronómiai repertoárból. Valami isteni étek, épp ezért igyekeztem reprodukálni az eredeti változatot, melyet gondos kutatómunka előzött meg, ám úgy vettem észre, hogy itt is érvényes a mondás, „ahány ház, annyi szokás”, ezért jöjjön egy hamiskás, Anis változat. Remélem, ízleni fog!  (Folyt. köv.)  ;-)

AC356 (2).jpgHozzávalók: 

18db (6x3) réteslap, 3-4ek olívaolaj és 3-4ek tejföl, 500g sovány túró, 2db tojás, 150-200g juhtúró vagy feta sajt, 125g natur vagy zöld-fűszeres sajtkrém, 1dl tejföl, ízlés szerint só Elkészítés:

Keverd össze a túrót, a juhtúrót és a krémsajtot, majd add hozzá az egész tojásokat a tejfölt, és ha kell, ízesítsd még egy kevés sóval. Az első réteslapot vékonyan megkenjük a 3-4ek olívaolaj és 3-4ek tejföl keverékével, majd rátesszük a második lapot, és bekenve ennek a tetejét is, befedjük a harmadik lappal. A réteslap teljes hosszában, kb. 1 ujjnyi vastagon és tenyérnyi szélesen elkenjük a tölteléket, és kb. 4-5cm szélesen feltekerjük a tésztát. Ügyeljünk rá, hogy ne legyen túl szoros, és a tészta vége alulra kerüljön. Ezt megismételve elkészítjük a többi rétesünket is. Kiolajozott tepsibe tesszük, a tetejét is alaposan megkenjük olajjal, majd előmelegített, 150 fokos sütőben, 25-30 percig sütjük. Miután megsült, 10-15 percig pihentetjük, így könnyebben szeletelhető.burek1.jpg

Mutató méhecske.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ani-culinaris.blog.hu/api/trackback/id/tr194292528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2012.03.06. 22:15:55

A recept tetszik, meg fogom csinálni!
Csak van egy kis gondom az adagokkal:
Az összetevők kb 1 liter anyagot adnak ki. Ha ezt az 1 litert 1cm vastagon (ujjnyi) és 10 cm szélesen (tenyér), akkor ez összesen 1 méterre elég, ami csak 3 rétesnyi. Mit töltöttél a másik 9 réteslapba?
Nem kekeckedni akarok, csak tényleg érdekel.

anicum007 2012.03.07. 01:37:25

@Andrass9: Kedves Andrass9! Örülök, hogy a recept felkeltette az érdeklődésedet, bár úgy tűnik, nem fogalmaztam elég érthetően! :( Nos, 18db azaz, 6x3 (vagyis 1 réteshez 3) réteslapot használok, tehát összesen 6 rétes lesz belőle. A széleit érdemes behajtani, hogy ne folyjon ki a töltelék, így megközelítőleg 2 méter rétest kapsz. Bár én szemmértékkel dolgozom, de a legjobb, ha a tölteléket elosztod hat (megközelítőleg) egyenlő részre, így biztos, hogy mindegyikbe elegendő töltelék jut. Én kb, egy tenyérnyi szélességű sávban oszlattam el a tölteléket a rétestésztán, a képen látható a töltelék vastagsága, mely segítségedre lehet! Remélem, sikerült érdemben megválaszolnom a feltett kérdéseket! Üdv: Ani

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2012.03.07. 22:34:43

Kedves Ani!
Akkor egy kicsit lecsípünk a tenyered szélességéből (vagy biztosan kicsiny kacsód van - és ez az én hibám, mert a saját péklapátból indultam ki), valamint az ujjnyi is a légies kisujjadra hajaz. Én is 2 méterre saccoltam a 6 rétest, amit ezen változtatásokkal ki is lehet tölteni.
Elnézést, hogy nem gondoltam át előre, mit írok :)

anicum007 2012.03.08. 02:50:12

@Andrass9: Kedves András!
"Akkor egy kicsit lecsípünk a tenyered szélességéből (vagy biztosan kicsiny kacsód van - és ez az én hibám, mert a saját péklapátból indultam ki), valamint az ujjnyi is a légies kisujjadra hajaz."
Nekem úgy tűnik, rátapintottál a lényegre! ;-)
"Elnézést, hogy nem gondoltam át előre, mit írok :)"
Na ne máááár! Örülök a benned megfogalmazódott kérdéseknek melynek hangot adtál, mert rávilágított a recept fogyatékosságára! Igyekszem mihamarabb korrigálni, azaz közérthetőbbé tenni! ;-)
Üdv: Ani
süti beállítások módosítása